Híreink

2017-03-10

Egyél színeket az egészségedért!

A zöldségfogyasztás az egyik legegyszerűbb, legcélszerűbb választás általános – fizikai és mentális – egészségünk megőrzéséhez. Segít lassítani testünk öregedési folyamatait, segíti számos betegség (pl. szív- és érrendszeri betegségek, korfüggő neurodegeneratív elváltozások, demenciák) rizikójának csökkentését, valamint a bőr egészségének megtartását. Nincs azonban olyan zöldség, ami egészségünk megtartásához minden szükséges mikrotápanyagot biztosítana számunkra. Tudományos eredmények támasztják alá, hogy a legszínesebb zöldségek egyben a leggazdagabbak az egészségmegtartó tápanyagokban. A vörös/piros/lila színűek gazdagok különböző flavonoidokban, karotinoidokban, a narancssárga/sárga színűek alfa-, és beta-karotinban, likopinban, míg pl. a zöld színűek más típusú karotenoidokat, K, A, E és C vitamint tartalmaznak.

Az egészségmegőrzésünk szempontjából előnyös tehát a jól megválasztott, jó minőségű, sokszínű zöldségek keverékeinek fogyasztása, azaz döntő a polikromatikus táplálkozás. Az is bizonyított, hogy a fagyasztott színes zöldségek keverékei számos tápanyag egészségbarát forrásai, különösen a friss zöldségek szezonon kívüli időszakaiban, például télen, amikor a friss termék drága és korlátozottan hozzáférhető. A fagyasztott zöldségkeverék ekkor is elérhető, könnyen, változatosan elkészíthető és felhasználható, bármikor élvezhető tápanyagforrás. A friss zöldségkeverék tárolási időtartama rövid, szín és állagváltozás léphet fel, csökken beltartalmi értéke. Az is tény, hogy a zsíroldható vitaminokat tartalmazó zöldségek fagyasztott formában kedvezőbb hatásúak. A jó minőségű fagyasztott zöldségkeveréknél ezek a problémák nem lépnek fel, hosszú ideig nincs tárolási veszteségük. Egy komplex zöldségkeverék gyakorlatilag csak az állati eredetű B12 vitamint nem tartalmazza önmagában.

A FEVITA rizses zöldségkeveréke kitűnő példa a sokszínű egészséges gyorsfagyasztott élelmiszerre. A sárgarépa, a zöldborsó, a morzsolt kukorica és paradicsompaprika összetevők mellett, melyek általában előfordulnak más zöldségkeverékekben is – de megfelelő mennyiségi arányuk fontos a hatóanyagok egymást erősítő hatása (szinergizmus) szempontjából –, ez a zöldségkeverék két további, egymás hatását erősítő, egyedi egészségbarát összetevőt tartalmaz: a fehér rizst és a kurkumát.

A rizs szénhidrátban (keményítő) gazdag, gyorsan ható energiaforrás. 100 g kb. 120-130 kalóriának felel meg, kevés fehérjét tartalmaz. Zsírtartalma minimális, ezért glutén-érzékenyek is fogyaszthatják. Régen ismert bélmozgás-szabályozó, izomtömeg-fokozó, illetve vércukorszint stabilizáló hatása. Összetevői segítik az agyi ingerületátvivő-anyagok termelését, így fogyasztása a korfüggő agyi elváltozások (Alzheimer-, Parkinson-kór, demenciák) rizikójának csökkentése szempontjából előnyös és ajánlható. Kitűnő B1 (tiamin), B3 (niacin), B9 (folsav) és D-vitamin forrás. Nátriumtartalma alacsony és kitűnő forrása néhány életfontosságú nyomelemnek, a mangánnak (Mn) és a szelénnek (Se). A szelén az antioxidáns enzimek és a pajzsmirigy optimális működése szempontjából életfontosságú nyomelem. A rizsnek is van gyulladásgátló hatása, de ez a kurkumával együtt hatványozottan érvényesül.

A kurkuma B3, B6 (piridoxin) és C-vitaminban, valamint kolinban és (Zn), mangánban (Mn) gazdag – igazoltan antioxidáns hatású, erős nem-szteroid típusú gyulladásgátló, ősidők óta alkalmazott fűszernövény. Fő összetevői a zsíroldékony kurkuminoidok, melyek képesek átjutni a vér/agy-gáton és így az agyban is kifejtik gyulladásgátló, antioxidáns hatásaikat, támogatva ezzel az agy normális működését, gátolva a korfüggő agyi elváltozásokat, a szellemi kapacitás csökkenését. A kurkuma összetevőinek optimális biológiai hasznosulásában a rizs összetevői nagymértékben segítenek, így a jelen zöldségkeverékben a rizs és a kurkuma együttes jelenléte nagyon értékes, egészségtámogató jellegzetesség.

Milyen pozitív előnyökkel rendelkezik a zöldségkeverékben jelenlévő többi „színes” összetevő?

A zöldborsó alacsony zsírtartalmú rostokban, B-vitaminokban, antioxidánsokban gazdag szív-és környezetbarát zöldség. Jellegzetes hatása a vércukorszint-szabályozás, a természetes testsúlykontroll. Glikémiás indexe alacsony. K-vitamin tartalma előnyösen befolyásolja a csontritkulást, B-vitamin tartalma a bőregészség hatékony támogatója. A sárgarépával együtt jó hasznosulású A-vitamin források, a látás szempontjából alapvetően fontosak.
A sárgarépa fagyasztott formájának beltartalmi jellemzői (C-vitamin, béta-karotin, lutein) lényegesen jobbak, mint friss (3 napig hűtőszekrényben tárolt) változaté. Emellett E-, K-, B6-vitamin, biotin, tápláléki rost, kálium (K), vas (Fe) és mangán (Mn) tartalma is jelentős és jól hasznosuló. A sárgarépa karotinoidjai ún. láncmegszakító antioxidánsok, segítik az agy, a szív-és érrendszer, a máj optimális működését, fokozzák a szem egészségét, csökkentik a zöldhályog (glaukoma) rizikóját.

A színes zöldségkeverékünk igen hasznos összetevője „az egészséges kalória”, a kukorica, ami fagyasztás után is megőrzi eredeti állagát és harmonikus ízvilágát. Gluténmentes, kitűnő forrása a B-vitamin családnak (B1, B3, B5, B9). Rostjai segítik a bélbaktériumok munkáját, a vastagbélben, ami alapvetően fontos a bél-és az immun-működés szempontjából. Fontos vas (Fe), foszfor (P), cink (Zn), magnézium (Mg), szelén (Se) forrás, vérszegénység, csontritkulás esetén fogyasztása különösen ajánlott. Magas folsav (B9-vitamin) tartalma miatt a terhesség alatt fogyasztása kiemelten fontos. A sárga kukorica az egyik legjobb karotinoid (béta-karotin, lutein, zeaxantin) forrás. A sárga kukorica fogyasztása segíthet a vérnyomás és a vércukorszint egészséges szabályozásában. A zöldborsó és a sárga kukorica együtt a „jó szénhidrátok” ideális forrásai, mindkettő magas keményítőtartalmú, és együtt különösen jó, hasznos komplett forrásai az aminosavaknak, fehérjéknek, tápláléki rostoknak, melynek meghatározó szerepe van a természetes testsúlykontrollban és az izomműködésben. A B-vitamin család fontos a stresszoldásban (különösen a gyermekeknél a memória, tanulási készség egészséges működésében).

A magyar hungarikumként is kezelt paradicsompaprika az egyik leggazdagabb optimális C-vitamin és karotinoid forrás (több mint 30 féle karotinoid típusú vegyületet tartalmaz!). Gazdag, ízletes forrása a B-vitaminoknak (B6, B2, B3, B9), az A, E- és K-vitaminoknak, mangánnak (Mn), a vasnak (Fe) és a molibdénnek (Mo). Tartalmaz kolint, ami a sejtműködés szempontjából fontos. Magas antioxidáns-aktivitású flavonoid (kvercetin, hesperidin, lutein) és fenolos-sav (ferrulasav) tartalommal rendelkezik. Nyugodtan állítható, hogy a paradicsompaprika igazi „egészségtámogató csemege”.

A rizses zöldségkeverékünk tehát komplexen, jó biohasznosulású színes tápláléki környezetben tudja biztosítani szervezetünk egészséges működéséhez szükséges fitokémiai anyagokat. Az egész keverék legjellemzőbbje az egészségtámogató növényi anyagok (vitaminok, rostok, antioxidánsok, elemek stb.) átfogó, széles skálája, az összetevők egymást erősítő hatása (szinergizmus), a magas minőségben megjelenő sokszínűség, melyek a tudomány mai eredményei alapján támogatják egészségünket, egészséges öregedésünket.

„Egyél színeket az egészségedért!”

Prof. Dr. Dinya Zoltán